GfK

|
|
KUTATÁSOK | A hűtőgépek és az okostelefonok a legkeresettebbek
A hűtőgépek és az okostelefonok a legkeresettebbek
2015-08-14 10:59:00
Bevezető
GfK
![]() A növekedés motorját főként a telekommunikáció, valamint a háztartási kis- és nagygépek szektora jelentette, miközben tovább csökkent a fotócikkek, irodaeszközök és az információs technológiai termékek piaca. Jelentős sportesemény hiányában a szórakoztató elektronikai szegmens sem kapott új lendületet. Telekommunikáció: pörög az okostelefon üzlet A hazai telekom szegmens az év második negyedévében - a korábbiakhoz hasonlóan - újra kiemelkedő teljesítményt nyújtott: a mobiltelefonok forgalma értékben 22,6 százalékkal haladta meg az előző évi szintet. A növekedés hajtóerejét az okostelefonok jelentették, amelyek iránt a kereslet 30 százalék feletti arányban bővült. Az okostelefonoknál egyre népszerűbbek a nagy (4,5 inch-nél nagyobb) kijelzős modellek, azonban a legnagyobb méretű, úgynevezett phabletek (5.5 inchnél nagyobb kijelző) felvirágzása egyelőre még várat magára. Háztartási nagygépek: még mindig hűtőgépcsere 2015 második negyedévében sem állt meg a növekedés a háztartási nagygépek piacán: 2014 április-június időszakának forgalmát 18,7 százalékkal haladta meg az idei összforgalom. Mivel áprilisban még tartott a hűtőgépcsere program, ezért folytatódott az előző negyedév tendenciája, azaz a hűtők és a fagyasztók értékesítése volt kiugró. Mindazonáltal az összes többi árucsoport is kétszámjegyű növekedést realizált, így elmondható, hogy a pozitív képhez valamennyi kategória hozzájárult. Háztartási kisgépek: még tart a növekedés Továbbra is erősödik a háztartási kisgép szektor, de nem olyan kimagasló mértékben, mint a nagygépek. Az idei második negyedévben 6,6 százalékos bővülést láthattunk az előző év azonos időszakához képest. Az árucsoportokat külön-külön megvizsgálva ugyanakkor vannak olyan kategóriák - például az étel előkészítés kategória, a vasalók és a vízforralók - amelyek jelentősebb csökkenést szenvedtek el. Ezt kompenzálják azonban kétszámjegyű növekedésükkel a kávéfőzők, a szájápolási termékek, a kenyérpirítók, valamint az olajsütők. Információs technológia: csökkenő vásárlási kedv 2015 április-június időszakban az IT termékek hazai piacán kismértékű csökkenés ment végbe: a szektor értékben 2 százalékkal múlta alul az előző év azonos időszakát. A forgalom negatív irányú elmozdulásának hátterében elsősorban a két domináns termékcsoport - a notebookok és tabletek - iránti kereslet egyszámjegyű mérséklődése áll. A tabletek szereplése azért érdemel külön figyelmet, mert a második negyedév eladásai már elmaradtak a tavalyi év azonos időszakának értékesítési adataitól, vagyis úgy látszik, hogy ezen eszközök termékélet ciklusukban túlhaladtak a telítettségi ponton és már inkább a visszaesés figyelhető meg náluk. Irodatechnika: gyengélkedő piac Az irodatechnikai eszközök hazai piacára a visszaesés volt jellemző: 2015 április és június között az irodatechnikai hardverek és kellékanyagok eladása közepes mértékben - értékben 9,4 százalékkal - csökkent az előző év azonos időszakához képest. A szektoron belüli termékcsoportok értékesítése szinte kivétel nélkül negatív irányba változott. Az időszak legnagyobb vesztese a lézer toner volt a maga kétszámjegyű csökkenésével. Növekedést egyedül a multifunkcionális berendezések tudtak felmutatni, bár azok is csak mérsékelt arányút. Fotó: a csökkenés folytatódott a második negyedévben Az első negyedévi visszaesést követően a fotó szektor továbbra is negatív képet mutat: a második negyedévben 17,4 százalékkal alacsonyabb összforgalmat produkált, mint egy évvel korábban. A piacot még nagymértékben meghatározó fix lencsés kompakt gépek esetében kétszámjegyű mérséklődés volt tapasztalható. A tükörreflexes készülékek nagy kihívói a rendszerkompaktok, amelyek noha egyre nagyobb hangsúlyt kapnak minden kereskedő kínálatában, már szintén csökkenő eladásokat mutattak. Szórakoztató elektronika: sportesemény nélkül nem megy 2015 második negyedéve a hazai szórakoztató elektronikai piacon negatív eredménnyel zárult: az értékesítési összforgalom a mért kategóriákban 21,6 százalékos csökkenést mutatott. A megtorpanás fő oka, hogy a tavalyi évvel ellentétben az idei első félévben nem volt olyan nagy sportesemény, amely kiugró lapos TV értékesítési eredményeket generált volna. Növekedni mindössze a játékkonzolok, mikro/mini hifi tornyok és akciókamerák tudtak, a hagyományos AV kategóriák (autóhifi, navigáció, DVD-és BluRay lejátszó, házimozi) visszaesése tovább folytatódott. ![]() ![]()
|
![]() ![]() |
PARTNEREINK
|