SAJTÓKÖZLEMÉNYEK | Kutatás | Nők és befektetés Japánban


Fidelity: Nők és befektetés Japánban
2019-06-05 08:05 | Avantgarde Business Communications



A japán nők továbbra is sokkal alacsonyabb arányban fektetnek be, mint a férfiak.

Ám a Fidelity Befektetési Oktatási Intézet (Fidelity Investor Education Institute) felméréseinek kilenc éves eredményei a japán munkavállalók körében reményt keltő jeleit tárják fel a fokozatos változásnak. Satoshi Nojiri, az intézet vezetője szerint ráadásul a legjelentősebb eltérések inkább a jövedelemre és életkorra vezethetők vissza, nem elsősorban a nemek különbségére.

Generációs különbségek

Az Intézet 2010 óta Japánban évente legalább tízezer bérből élő munkavállalót kérdezett meg. A 2018-as felmérés 12 010 munkavállalót célzott meg, akik közül 4777 nő volt. Megállapította, hogy azon nők aránya, akik befektetnek, 23,5 százalék, szemben a férfiak 40,1 százalékos arányával.

Ez a nemi különbség a befektetési szokásokban azonban nagyrészt a jövedelmi és a generációs eltérésekre vezethető vissza. A japán férfiak éves átlagos jövedelme az életkorral együtt emelkedik, de a nőké szinte azonos marad. Ez tehát azt jelenti, hogy a jövedelmi különbség a 40-es és 50-es korosztályokban nő. Ugyanakkor a fiatalabb munkavállalók, akiknek nincs igazi emléke Japán úgynevezett "elveszett évtizedéről", az 1990-es években csökkenő eszköz- és részvényárakról, hajlamosabbak pozitívabb hozzáállásra a befektetésekkel szemben.

A fiatalabb nők jobban felkészültek a nyugdíjra

Az egyik biztató jele annak, hogy a nők fejlődnek, az az, hogy azon 30-as éveikben járó nők aránya, akiknek nincsen nyugdíj-megtakarításuk, 2010 és 2018 között 13,3 százalékponttal csökkent. Ez azt jelzi, hogy ma már több nőnek vannak tartalékai. Bár az 50-es éveikben járó nők körében a semmilyen megtakarítással nem rendelkezők aránya 1,0 százalékponttal emelkedett.

Ugyanakkor azon 30-as nők aránya, akik legalább tízmillió jent megtakarítottak (ez 90 300 dollár, mintegy 26 millió forint), 6,2 százalékponttal emelkedtek a szóban forgó kilenc év során. Az 50-es éveikben ekkora összeget megtakarító nők aránya mérsékeltebben emelkedett, de szintén a helyes irányba változott, 24,4 százalékról 29,7 százalékra.

Ez azt mutatja, hogy a nők nyugdíjra való felkészülésében tapasztalható különbségek jelentősen szűkültek a fiatalabb generáció körében, bár az idősebb nők esetében csak szolidabb mértékben.

Több nő veszi él a befektetés lehetőségével

Reményt keltő jeleket lehet észrevenni abból is, amit a nők arra a kérdésre mondtak, hogy miért tartózkodnak a befektetéstől. Ami még mindig népszerű gondolkodásmód Japánban, ahol a háztartási eszközök felét a szokásos alacsony kamatozású bankbetétekben parkoltatják.

A 2010-es felmérésben a nők által feltüntetett legfőbb ok az volt, hogy "nincs elég pénzem a befektetés megkezdéséhez" (sárga vonal a grafikonon). De ez 2018-ig már 44,2 százalékról 29,1 százalékra csökkent, a harmadik helyre esett vissza. Ez arra enged következtetni, hogy több nő észleli, hogy a befektetés még kis összegekkel is lehetséges.

A nemekhez kapcsolódó jövedelmi különbség

A Fidelity International által megrendelt, nemrég készült jelentés eredményei azt is jelezték, hogy a jövedelem a legfontosabb tényező a nők befektetési tevékenységében. Abban a 800 nő körében készült közvélemény-kutatásban az derült ki, hogy csak körülbelül egytizedük fektet be jelenleg, bár a teljes fizetésért dolgozó munkavállalók csak a válaszadók harmadát képviselték. A többség csak részmunkaidőben dolgozik, tanul, vagy otthon dolgozik teljes munkaidőben. Más szóval, a minta sok olyan nőt tartalmazott, akik feltehetően kevésbé hajlandók befektetni, mint a fizetésből élő társaik.

Ez a nemi alapú jövedelmi különbség Japánban nem egyedülálló. Egy hasonló felmérés, amelyet Ausztráliában idén 815 nő és 407 férfi részvételével készítettek, azt állapította meg, hogy a nők mintegy fele azt mondta, nincsen félretett pénze a befektetéshez. Ez a férfiaknál csak 35,2 százalék volt.

Reménykeltő változások a hozzáállásban

Talán a leginkább reménykedő jelek a nők befektetéssel kapcsolatos attitűdjeiben találhatók meg. Azon nők aránya, akik 2018-ban a "befektetés" szóval kapcsolatban pozitív benyomásokat fogalmaztak meg - vagyis akik a "fényes", a "nyereség" és a "szórakoztató" szavakat választották ki a leírására - 26,7 százalékra emelkedett a 2010-es 18,5 százalékról.

Azok a válaszadók aránya, akik negatív képet alkottak - akik a "veszteség", az "ijesztő" és a "szerencsejáték" szavakat választották - szintén mérsékelten, 34,2 százalékra emelkedett 2018-ra a 2010-es 27,5 százalékról, de a 2014-es felmérés óta nagyjából egyenletes maradt. Ezen túlmenően azon nők aránya, akiknek a "befektetésről" a "kockázat" jutott az eszébe, tovább csökkent, a 2010. évi 54,0 százalékról a 2018-as 39,1 százalékra.

Összességében, miközben az adatok rámutatnak arra, hogy a japán nőknek még sok kell ahhoz, hogy felzárkózzanak a férfiakhoz, ha a jövő érdekében történő befektetésről van szó, azt is kimutatták, hogy a fiatalabb nők jövedelme és attitűdje a helyes irányba halad.





fidelity.jpg (25.12 kB)






TOVÁBBI ANYAGOK EBBŐL A KATEGÓRIÁBÓL







-tól   -ig
Internet  |  Légi ipar  |  Gazdasági Jog  |  Karrier  |  Gyógyszeripar  |  Hirdető/márka  |  Ügynökség  |  Kutatás  |  Mobil  |  E-biznisz  |  Kereskedelem  |  Logisztika  |  DM/Promóció  |  Design  |  Rendezvény  |  Felelősség  |  PR  |  Pénzügy  |  Konferencia  |  Kultúra  |  Oktatás  |  Pályázati projekt  |  Üzlet  |  Környezet  |  Támogatás  |  Digitalizáció  |  Energia  |  Technológia  |  Statisztika  |  Építőipar  |  Élelmiszeripar  |  Mezőgazdaság  |  Ingatlan  |  Egyéb  |  Outdoor/indoor  |  Idegenforgalom  |  Szponzoráció  |  Média  |  Járműipar  |  Tőzsde  | 

TÖLTSE FEL!
Küldjön nekünk Ön is sajtóközleményeket, melyeket ellenőrzés után ingyenesen megjelenítünk! A feltöltéshez regisztráció szükséges, ami szintén ingyenes!