SAJTÓKÖZLEMÉNYEK | Kutatás | Új kihívásokkal szembesülnek a családi vállalkozások


Deloitte: Új kihívásokkal szembesülnek a családi vállalkozások
2017-09-28 09:26 | Deep Insight



A családi vállalkozásokat érintő legkritikusabb kihívásokat sok esetben belső szervezeti problémák okozzák, derül ki a Deloitte nemzetközi, 268 családi vállalkozás jelenlegi és leendő vezetőjével végzett kutatásából

A Deloitte nemzetközi tanulmányának középpontjában az európai, közel-keleti és afrikai régióban működő családi vállalkozások sajátosságainak vizsgálata állt. A kutatás többek között azt vizsgálta, hogy a családi vállalkozásoknak milyen kihívásokkal kell szembenézniük és milyen erősségekkel és gyengeségekkel rendelkeznek a nem családi tulajdonban lévő piaci szereplőkhöz képest.

A kutatásban megkérdezett jelenlegi és leendő vezetők a családi vállalkozások esetében a vezetői generációváltást és a családi kapcsolatok átalakulását látják a legkomolyabb, belső krízisforrásnak. Folyamatos figyelem szükséges az olyan potenciális veszélyforrások elhárításához, amelyek sok esetben a családi tulajdonban lévő vállalkozások sajátos finanszírozásából, az érzelmi kötődések döntéstorzító hatásából, vagy épp a professzionális szaktudás hiányából fakadnak.

A nem családi kézben lévő versenytársakhoz képest azonban a megkérdezettek a családi vállalkozások erősségének tekintik a gyors döntéshozatalt, a rugalmasságot és a vállalaton belüli személyes kapcsolatokban rejlő kötőerőt is.

A következő generációs vezetők nagy része kockázatcsökkentő tényezőnek tartja a család emocionális összetartó erejét, amely a pénzügyi és döntési függetlenség megőrzése mellett egyszerre képes rugalmasságot és stabilitást is biztosítani a vállalkozás számára. Ugyanez a jellegzetesség azonban kellő figyelem nélkül elhibázott döntésekhez, komoly problémákat szülő generációváltáshoz, vagy akár a családi kötelékek és a vagyon teljes széthullásához is vezethet.

"A családi vállalkozásokra jellemző adottságok tudatos kezelése mind a vállalkozás, mind a családi kohézió megmaradása szempontjából kritikus fontosságú. Bizonyos kérdések rendezése megkerülhetetlen, ideértve például a családi és vállalati vagyon elválasztását, az utódlástervezést, a családtagok személyes részvételét a vállalkozás működtetésében, illetve az egyes családtagok javadalmazását. Úgy véljük, hogy a hosszútávú fennmaradáshoz a családi és a szakmai szintű kommunikáció és döntéshozatal finom egyensúlyának kialakítása a kulcs" - jegyezte meg dr. Baranyi Gábor, a Deloitte Private jogi szolgáltatásokért felelős vezető ügyvédje.

A családi, vagy baráti köteléken alapuló vállalatok és a nem érzelmi köteléken alapuló szervezetek különböző módon osztják meg a kritikus változásokat érintő információkat a vállalaton belül, valamint a döntéselőkészítés szervezettsége is eltéréseket mutat. A Deloitte kutatása szerint egy nem családi tulajdonban lévő vállalkozás stratégiai tervezését, és a potenciális kihívások kezelését rendszeres riportálási folyamatok támogatják, míg ezek a folyamatok a családi vállalkozások esetében nem jellemzőek. A kutatásban résztvevők 70%-a nyilatkozta azt, hogy a stratégiai tervezést, a kihívások kezelését és egyéb döntéshozatali folyamatokat a családtagokkal beszéli meg, azonban kevesebb, mint a megkérdezettek negyede teszi ezt heti rendszerességgel, és több mint fele csak félévente, vagy ritkábban.

"Azok a kihívások, amelyekkel az ügyfeleink a hazai gazdasági életben szembe kell, hogy nézzenek, sok esetben váratlan, tervezhetetlen változásokból fakadnak. Tapasztalataink szerint az ilyen helyzetek hatékony kezelésében az átgondolt vállalati stratégia mellett a családi döntéshozatal mechanizmusának kialakítása, a családtagok szerepének tisztázása kulcsfontosságú. Mindennek ugyanakkor előfeltétele, hogy konszenzus legyen a családtagok között a családi vállalkozásra és a családi vagyonra vonatkozó jövőkép tekintetében" - mondta el dr. Kóka Gábor, a Deloitte Private vezető partnere.







TOVÁBBI ANYAGOK EBBŐL A KATEGÓRIÁBÓL







-tól   -ig
Internet  |  Légi ipar  |  Gazdasági Jog  |  Karrier  |  Gyógyszeripar  |  Hirdető/márka  |  Ügynökség  |  Kutatás  |  Mobil  |  E-biznisz  |  Kereskedelem  |  Logisztika  |  DM/Promóció  |  Design  |  Rendezvény  |  Felelősség  |  PR  |  Pénzügy  |  Konferencia  |  Kultúra  |  Oktatás  |  Pályázati projekt  |  Üzlet  |  Környezet  |  Támogatás  |  Digitalizáció  |  Energia  |  Technológia  |  Statisztika  |  Építőipar  |  Élelmiszeripar  |  Mezőgazdaság  |  Ingatlan  |  Egyéb  |  Outdoor/indoor  |  Idegenforgalom  |  Szponzoráció  |  Média  |  Járműipar  |  Tőzsde  | 

TÖLTSE FEL!
Küldjön nekünk Ön is sajtóközleményeket, melyeket ellenőrzés után ingyenesen megjelenítünk! A feltöltéshez regisztráció szükséges, ami szintén ingyenes!




BMW | INA | Kaspersky | OTP | METU | Opten | Audi | Scania | Lidl | Tesco | Kaspersky Lab | Duna House | Suzuki | Telekom | UPC | Nébih | szallas.hu | Richter | SPAR | Erste Bank | Mol | NAV | Vodafone | E.ON