ESETTANULMÁNYOK | Innovatív megoldások
Innovatív megoldások
2015-11-30 09:47:00



DHL
A tanulmány részletesen bemutatja, hogy a múlt eseményei nem szolgálnak megfelelő előrejelzőként a technológiai szektor zavarainak jövőbeli forrásait illetően.

A piaci részesedésvesztés megelőzésének érdekében a technológiai iparnak a termékfejlesztési területen alkalmazott innovatív szemléletét az ellátásilánc-menedzsment területére is szükséges kiterjesztenie - derül ki a DHL, a világ vezető logisztikai vállállata által kiadott tanulmányból.

A jelentés - melyet Lisa Harrington, az Iharrington Csoport elnöke a DHL-lel együttműködésben készített - a szektort globálisan érintő kihívásokat és trendeket vizsgálja. Rámutat, hogy a jövő technológiai ellátási láncainak a változásokra érzékenyen és rugalmasan kell reagálniuk. A technológiai vállalatoknak magas fokon adaptív, a globális piac igényeihez gyorsan alkalmazkodó ellátási láncokat kell létrehozniuk. E gyorsaság feltétele, hogy az ellátási láncok kevés eszközzel működjenek, ugyanakkor szükség esetén rendelkezésükre álljon a megfelelő szakmai kapacitás, jellemzően a logisztikai szolgáltatókkal kialakított partnerkapcsolatok révén.

A tanulmány részletesen bemutatja, hogy a múlt eseményei nem szolgálnak megfelelő előrejelzőként a technológiai szektor zavarainak jövőbeli forrásait illetően. Az egyre rövidülő termék-életciklusok, a feltörekvő piacok és az ottani középosztály növekvő fogyasztása, valamint a kiszervezés területén jelentkező vakfoltok mind kihívásokat állítanak a technológiai cégek elé. Ugyan ezek a trendek mind aláássák a kereskedelmi környezet stabilitását, a technológiai szektorban bizonytalanságot és kiszámíthatatlanságot okozó problémák korántsem merülnek ki ennyiben.

"A technológiai iparágban tapasztalható bizonytalanság és kiszámíthatatlanság miatt nehéz előre megjósolni a jövőbeli trendeket. A termékek életciklusa folyamatosan rövidül annak következtében, hogy a gyártók folyamatosan a régi termékeket kiszorító innovatív újdonságokkal állnak elő. A feltörekvő piacok bővülő középosztálya hatalmas, nehezebben kielégíthető keresletet teremt, az ellátási láncok földrajzi terjeszkedésével párhuzamosan pedig a láncban résztvevő partnerek száma is bővül. Mindeközben a technológiai iparra is jellemző kiszervezés többlépcsős, földrajzilag szétszórt, emiatt nehezen áttekinthető és ellenőrizhető ellátási láncokat eredményezett, így a cégek nem kapnak teljes képet logisztikai tevékenységeikről. Ebben az innovációval oly szorosan összekapcsolódó szektorban a cégek zöme furcsa módon még mindig nem alkalmazza az innovatív gondolkodást az ellátási láncában jelentkező, fent említett problémák megoldására. Pedig csak így vehetik fel a versenyt a már utat mutató, legjobb gyakorlatot folytató vállalatokkal a dinamizmus és a gyorsaság terén, és csak így javíthatnak hatékonyságukon és költséggazdálkodásukon." - hangsúlyozta Lisa Harrington.

A tanulmány emellett arra is kitér, hogy miként alkalmazkodnak a technológiai szektor legjobb gyakorlatokat folytató vállalatai a kihívásokhoz, azaz milyen módszerekkel igyekszenek leküzdeni őket. Az egyik ilyen módszer egy külsős logisztikai cég szerződtetése, mely egyedül képes ellátni egy technológiai vállalat szerteágazó logisztikai tevékenységének minden területét. A logisztikai szolgáltatóvállalat valós idejű ráláthatóságot biztosító eszközök használatával - amilyen például a DHL szabadalmaztatott Resilience360 elnevezésű eszköze- figyeli és értékeli a teljes ellátási lánc állapotát és teljesítményét. Ezek a rendszerek valós idejű riasztásokat adnak, így a potenciális, vagy valódi problémák már azt megelőzően azonosíthatóak és kezelhetőek, hogy zavarokat okoznának az ellátási lánc működésének folyamatában.

"A logisztikai szolgáltatóvállalat a szállítás több lépcsőjére is rálátást biztosít, így segít megelőzni a technológiai ellátási láncban keletkező hiányosságokat. Ugyanakkor a globális készletállományra is segíti a rálátást, ennek köszönhetően hatékonyabb döntések hozhatók a készlet nagyságát, mennyiségét és típusát, valamint az ellátási láncban való elhelyezését illetően. Egy logisztikai szolgáltatóvállalat azonban nem csak az ellátási láncra biztosít megoldást. A legjobb gyakorlatokat folyató vállalatokra egyre inkább jellemző, hogy a logisztikai szolgáltatótól úgynevezett "többklienses megoldást" igényelnek, melynek keretében az ellátási lánc működtetéséhez kapcsolódó folyamatokat - a raktározást, a szállítást és az IT rendszereket - megosztják más cégekkel a költségek csökkentése, a kockázatok megosztása és a gyorsabb reagálás elősegítése céljából. Emellett a rugalmasság fokozása és a komplexitás csökkentése érdekében a halogatás lehetőségével is élnek: a termék testre szabását egészen addig késleltetik, amíg az a lehető legközelebb nem kerül a tényleges értékesítés helyéhez" - tette hozzá Jan-Thido Karlshaus, a DHL Supply Chain technológiai szektorának ügyfélszolgálati igazgatója.