KUTATÁSOK | Az elektromos autók terjedése
Az elektromos autók terjedése
2017-05-26 11:32:00



Bevezető

IFUA
Az elektromos autók terjedését segítő tényezők közül csak kevés javult számottevően 2016-ban - állapította meg a stuttgarti központú IFUA Horváth & Partners vezetési tanácsadó cég tanulmánya.

Mindenekelőtt az a gond, hogy a gyártóknak nem sikerült elég mutatós, és gazdaságilag is vonzó kínálatot teremteniük. Tavaly csak két új, tisztán elektromos meghajtású modell került a piacra - az egyik a Hyundai Ioniq EV, a másik a Tesla Model X -, és a plug-in hibridek esetében sem sokkal jobb a helyzet.

Ennek következtében tavaly lelassult az elektromos autók terjedése Németországban, ahol 2016 végén 69 ezer elektromos autó volt regisztrálva, s ezek közül 37 ezer volt tisztán elektromos meghajtású. Bár ez 60 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest, a tempó lassabb, mint a korábbi esztendőkben.

Ha az utolsó három évben elért bővülés átlagát sikerülne megtartani, akkor 2022-re futna egymillió elektromos autó a német utakon - állapítja meg a tanulmány. Eredetileg már 2020-ra el akarták érni az egymilliós számot, de nemrég Angela Merkel kancellár is elismerte, hogy ez nem fog menni. Pedig a német elektromosautó-piac európai összehasonlításban gyorsan bővül: az Európai Unióban forgalomba helyezett hibridek száma tavaly 27 százalékkal, a tisztán elektromos autóké pedig kevesebb, mint 5 százalékkal nőtt az Európai Autógyártók Szövetségének adatai szerint.

Magyarországon piaci becslések szerint 2016-ban több, mint 1000 zöld rendszámos autót helyeztek forgalomba. Ebből 40 százalék volt tisztán elektromos, a többi plug-in hibrid.

A terjedést nem csak az akadályozza, hogy a modellválaszték szerény, de az is, hogy a töltőhálózat lassan szélesedik, az árak pedig túl magasak. Ezt az e-autók vásárlásához adott támogatás sem ellensúlyozza.

A tanulmány szerzői ugyanakkor rámutatnak, hogy a gyártók tervei szerint az elkövetkező években javulhat a helyzet.
 
  • A Tesla, amely az idei első negyedévben értékesítési rekordot könyvelhetett el, 2018-ban be kívánja vezetni a Model 3-at a német piacra.
  • A Daimler 2022-ig több mint tíz új villanyautó szériagyártását irányozta elő, s ehhez bevezeti az EQ (Electric Intelligence) márkát.
  • A BMW 2019-től tervez további tisztán elektromos modelleket.
  • A Volkswagen is elektromos offenzívát jelentett be, a többi között az Audi e-tron modelljeit és az új I.D. márkát.
  • A Porsche Mission E kocsija 2018-tól lesz piackész.


Az említetteken kívül további gyártók is terveznek tömeges eladásra alkalmas villanyautókat, ami optimizmusra ad okot.