SAJTÓKÖZLEMÉNYEK | Design | Exkluzív interjú a MINI vezető formatervezőjével


BMW: Exkluzív interjú a MINI vezető formatervezőjével
2018-01-23 12:13 |



Oliver Heilmer esetében az innovatív dizájn nem csupán egy lebilincselő karrier sorvezetője, hanem életstílus és hivatás is egyben.

A Münchenben született szakember 2000 óta dolgozik a BMW Group különböző formatervezési részlegein: tizenhárom esztendőnyi csapatmunka után három teljes évig a BMW utastér-tervezési divízióját irányította, majd 2017. szeptember 1-jén a Designworks elnöki pozíciójából a MINI vezető formatervezői székébe ült át. A 43 esztendős úttörővel az inspirációk forrásairól, a szépség és az egyediség fogalmáról, az egyre nagyobb formatervezői szabadságról és a MINI jövőjéről folyt a beszélgetés.

Hogyan kezdődött a történet? Miért lett autótervező?


Oliver Heilmer: "Mindig is imádtam az autókat. Amióta csak az eszemet tudom, odavagyok értük. Már gyermekként is autókat rajzolgattam, hatalmas mosollyal az arcomon. Kezdetben az újságokban megjelent autók képeit extráztam fel egy-egy lökhárító-toldattal vagy szárnnyal, aztán jöttek a saját tervezésű kocsik. Hamar eldőlt, hogy autótervező akarok lenni. Akkoriban azonban ez nem volt egy olyan kézzelfogható szakma, mint mondjuk egy gyógyszerészé vagy egy ügyvédé, a családom így kellőképpen szkeptikus volt. Az érettségi után a jól ismert stuttgarti márkához mentem egyetem előtti gyakorlatra, és ott akkor eldőlt, hogy pontosan ez az, amit életem végéig csinálni szeretnék. Azt azonban soha nem gondoltam volna, hogy végül egészen odáig jutok, ahol ma tartok."

Honnan meríti munkáihoz az inspirációt? Miként öltenek testet a gondolatok?

Oliver Heilmer: "Engem nem csak az autók hoznak lázba, hiszen lényegében minden olyan témára izgalommal tekintek, amely képes megmozgatni a fantáziámat és beindítja a kreativitásomat. A zenét például rendkívül inspirálónak találom - legyen szó bármiről a jazztől kezdve, egészen a hip-hop stílusig. De a műszaki cikkek esztétikuma is meg tud ragadni. Azokra a gépekre gondolok, amelyeket kizárólag funkcionális szempontok szerint terveztek meg a mérnökök, mégis valami egészen eredetit képviselnek és kivételes szépséget sugallnak. Ilyenek számomra az 1950-es és '60-as években gyártott Faema kávégépek. Csodálatos berendezések. Gyermekként például a nagyszüleim farmján dolgozó kombájnt is ámulva figyeltem, teljesen megbabonázott: napokig képes voltam tátott szájjal nézni. Ebből is látszik, hogy nem vagyok megrögzött híve a tisztán szép dolgoknak. Persze a szépség, mint tudjuk, szubjektív fogalom."

Miként festene le egy "jó formatervet"?

Oliver Heilmer: "Számomra akkor jó egy formaterv, ha egyszerre tud következetes és célravezető lenni. Fontos, hogy a termék funkciója már első ránézésre is egyértelmű legyen, miközben a dizájn semmit nem von le a használhatóságból. Ez azonban nem feltétlenül kell, hogy egyet jelentsen a szépséggel. A jó formaterv másik oszlopos jellemzője nálam a szolid visszafogottság, vagyis hogy a dizájn ne legyen túl harsány. Egy bizonyos mértékig ugyanakkor egyedit kell alkotni, hogy a megoldás kitűnjön a sablonok közül. Az autóiparban például számos olyan példát találunk, amely kiválósága okán egy teljesen új szegmens létrejöttéhez járult hozzá. Ilyen a BMW X6 is. A jó formaterv ráadásul nem feltétlenül a tervezőasztalon dől el, bár némi szépérzékre minden területen szükség van. Régebben a mára klasszikussá vált autók karosszériáit a fák mintázata, erezete és vonalai ihlették: készítőik nem formatervezők, hanem tehetséges mesteremberek voltak, akik meglátták a forma és a funkcionalitás közötti párhuzamot. Jó eséllyel nem sok ismeretük volt a dinamikus vonalvezetés, az illesztési pontosság, illetve a figyelem megragadása és irányítása terén, mégis képesek voltak maradandót alkotni."

Mit jelent önnek a MINI?

Oliver Heilmer: "A MINI a magabiztos kisugárzás és a modern stílus megtestesítője, amely, ha pusztán méreteit tekintjük - távol áll a luxus esetében megszokottól. Hiszen legyen szó bármelyik exkluzív, vagy gazdag felszereltséggel megáldott MINI modellről, attól az még kívülről kompakt marad. Számomra ez mutatja leginkább, hogy MINI-t az emberek a vezetés élményéért vezetnek. Persze ez nem zárja ki azt, hogy egyedi megoldásaikkal kitűnjenek a tömegből és a MINI-t a saját képükre formálják, de a hangsúly itt minden esetben a belső értékeken van. Véleményem szerint a MINI ezt páratlanul jól csinálja. Ugyanakkor azt sem szabad elfelejteni, hogy a MINI ügyfelei egészen közeli, mélyen gyökerező kapcsolatot ápolnak az autójukkal. A MINI egy rendkívül érzelemgazdag márka, amelyhez foghatót nemigen találunk az iparágban."

Az autótervezés mely aspektusát élvezi leginkább?

Oliver Heilmer: "Autótervezőként az ember a jövő egy igen fontos szeletét vetíti előre, amelyből mindannyian a lehető legjobbat akarjuk kihozni. Természetesen még mi sem tudjuk, hogy a jövő pontosan mi mindent tartogat, de én személy szerint biztos vagyok benne, hogy a technológia fejlődése összességében pozitív hatást gyakorol az emberiségre. A tudat, hogy a munkámmal ehhez valamelyest én is hozzájárulhatok, már önmagában is elegendő ahhoz, hogy minden reggel örömmel keljek ki az ágyból. A másik tényező, amely leginkább izgalomba hoz e téren, a konvenciók felkavarása és a kihívások leküzdése. Mindkettőt rendkívül motiválónak tartom. Ez azonban nem jelenti azt, hogy meggondolatlan döntéseket hoznék. Azt szeretném, hogy évek múltán, amikor belenézek a tükörbe, azt mondhassam magamnak, hogy én minden tőlem telhetőt megtettem annak érdekében, hogy a MINI dizájnja, és így maga a MINI márka is tovább virágozzon. A babérok melengetése és az elért célok elégedett nyugtázása nem tartozik a szokásaim közé."

Hol látja a MINI-t a közeljövőben? Vezető formatervezőként mi mindenben tud hozzájárulni ehhez?

Oliver Heilmer: "Az én szememben a MINI nem csupán egy folyamatos fejlődésre képes márka, de egyike azon keveseknek is, akik szüntelenül meg tudnak újulni és szükségük is van rá. Az elmúlt években összeállított modellpalettánk kiválóra sikerült, minőség tekintetében például magasabb szintet értünk el, mint eddig bármikor - és jócskán rálicitálunk a legtöbb vetélytársunkra. A MINI jövőjét nem csupán a folyamatos fejlődés jellemzi, hiszen számos történelmi mérföldkő áll előttünk: az automatizált járművezetés, az elektromos mobilitás, a járműdigitalizáció és a közösségi autómegosztás, hogy csak néhányat említsek. Iránymutatóként, mi több, a BMW Group égisze alatt úttörőként kell formálnunk ezen innovációkat. Számomra ezért a MINI-t a jövőben is leginkább a hamisítatlan egyediség jellemzi: a leghitelesebb nagyvárosi autómárka képét az évek múlásával és a technológia fejlődésével is meg kell őriznünk. Ahogy én látom, a MINI a közeli jövőben tisztán elektromos autómárkává lép elő, rálátásunk így a nagyvárosi infrastruktúrákra is fokozatosan kiterjed. Optimistán tekintek a jövőbe, ahol az ember és gép közötti interaktív kommunikáció legapróbb részleteinek megtervezése és megvalósítása jelenti majd a fő profilt. Hiszen tudjuk, hogy a MINI ügyfelei különleges kapcsolatot ápolnak az autóikkal, és így magával a márkával is. Nem lenne hát nagyszerű, ha gombok nyomogatása helyett a MINI modelljeivel a jövőben éppúgy tudnánk kommunikálni és beszélgetni, mint a legjobb barátainkkal és a családtagjainkkal? Óriási potenciált látok a MINI előtt e téren."

Beszéljünk kicsit az elektromos mobilitásról! Mi a legizgalmasabb a tisztán elektromos meghajtású MINI megtervezésében? Mennyiben térhet el a formaterv a hagyományos motorokkal szerelt modellekétől?

Oliver Heilmer: "Az új technológiák mindig izgalommal töltenek el minket, formatervezőket, mert új lehetőségeket kínálnak fel és esetenként teljesen új utakat nyitnak meg előttünk. Az elektromos meghajtás és a hozzá tartozó akkumulátorcsomag az utóbbi halmazba tartozik, hiszen általuk a legtöbb alapelvet újragondolhatjuk. A hajtáslánc sokkal kisebb helyet igényel, az akkumulátor viszont nagyobb, mint az üzemanyagtartály. A jövőben ez a kettősség hatalmas formatervezési szabadságot kínál fel, amelynek csak az utastér dimenziói és a karosszériaarányok szabnak majd határt. A technológia fejlődése ezúttal nagyon látványos megoldásokat tartogat, a MINI esetében pláne."

Gőzerővel dolgoznak a jövőre debütáló, első tisztán elektromos MINI modellen. Mire számíthatunk?

Oliver Heilmer: "A tisztán elektromos MINI egy vérbeli MINI modell lesz, amely az érzelmekre hat, a lehető legkisebb alapterületen. Az autó elektromos mivolta számos részletben visszaköszön, a szokatlan és innovatív megoldások a MINI tradicionális stílusjegyeit az új technológiák jellemzőivel egyesítik majd. Központi szerepet kap például a háromdimenziós nyomtatás, de több részletet egyelőre nem árulhatok el. Gőzerővel dolgozunk a modellen, és vannak még megválaszolatlan kérdések."

Összefoglalva, mit tartogat a jövő a MINI márka és a MINI formatervei számára?

Oliver Heilmer: "A MINI soha nem kényelmesedik bele a jelenbe és a múlt sikereibe, pedig elég erős történelme van. A klasszikus Mini egy kifejezett céllal, egy intenzív keresletre adott, erőteljes válaszként született meg. Ez mind a mai napig az ikonikus modell egyik legfőbb ismérve. Kiváltságos vagyok, amiért a történet folytatásának részese lehetek, hiszen temérdek lehetőség kínálkozik előttünk. A hagyomány és az innováció közötti folyamatos egyensúlyozás az, amely roppant izgalmassá teszi a MINI-nél végzett munkámat. Egy MINI lehet provokatív, sőt, sokszor ezt is várják el tőle, így tudnunk és mernünk kell időről időre újat mutatni, szembemenni a konvenciókkal. A kísérletezésben persze benne van a hibalehetőségek kockázata is, de végtére is, minden az érzelmi kötődésről és a vezetés élményéről szól. Számomra a MINI nem csupán egy termék, hanem egy életstílus megtestesítője is. A MINI-t a folyamatos változás és a nagyváros lüktetése élteti, a márka szíve a város ritmusára ver. A MINI az abszolút változatosság szimbóluma, amely a monokultúra tökéletes ellentéte. A MINI nem bekategorizálható. Összefoglalva, a leglényegesebb momentum talán az alapvető nyitottság, amelynek keretei között bármi lehetséges. Hiszem, hogy a jövőben a MINI és a kreatív partnerek közötti együttműködésekből varázslatos megoldások születnek, amelyek ugyan nem írják újra a történelmet, de jelentősen kitágítják a határokat. Ilyen a MINI LIVING és a MINI FASHION koncepció is. Meggyőződésem, hogy a MINI jövője nem csupán az autókra korlátozódik, és büszkén vetem bele magam ezen új kihívásokba is."

Az új kihívások alatt pontosan mire gondol?

Oliver Heilmer: "Időről időre megkérdezzük magunktól, hogy miként néz majd ki a MINI jövője, vajon meddig érnek el a lehetőségeink? Megtervezzük a lebegő tetőt vagy a felfogatás-mentes hűtőrácsot? Vajon mikor jön el a pillanat, amikor a karosszéria formavilágát az utastér funkciói határozzák meg? Mit tartogat számunkra az automatizált járművezetés? Akárhogyan is, a mi feladatunk az, hogy a MINI mindig, minden körülmények közepette azonnal felismerhető maradjon, még akkor is, ha a jövőben - némi túlzással élve - önmagukat vezető dobozok uralják majd az utcaképet. Semmi kétségem afelől, hogy az idő múlásával a vezérelveink is változnak, hiszen a jövőben már nem csupán autókat, de komplett élményeket gyártunk majd. Őszinte szemléletével és hamisítatlan érzelmi kötődésével a MINI mindig is egyedi márka marad, amely kiemelkedik a tömegből. Szerintem a MINI ügyfeleinek alapvető igényei eközben nem sokat változnak majd: élvezni akarják az utazást és minden pillanatban naprakésznek lenni, hogy tudjanak előre tervezni és az autó "személyében" igazi partnerre találjanak. Vegyük például a járműkapcsolat kiépítését, amely alatt nem csupán a kijelzők méreteit és funkcióit értem, hanem a használat közben kialakuló érzelmi kötődést. A kulcs az interaktivitás, amelynek tökéletes leképezése még előttünk áll. Egyes elképzeléseink szerint a háttérbe kellene szorítanunk a mesterséges intelligenciát előállító technológiát, hogy vezetés közben a MINI ügyfele ne a technológia fejlődésére, hanem a MINI által fémjelzett, személyes kapcsolatra koncentráljon. Rendkívül sokrétű lehetőség kínálkozik előttünk, amely óriási kihívás is egyben. Miközben egy újabb esély arra, hogy a MINI ismét trendet teremtsen és a saját útját járja."

Forrás: BMW Group










TOVÁBBI ANYAGOK EBBŐL A KATEGÓRIÁBÓL







-tól   -ig
Internet  |  Légi ipar  |  Gazdasági Jog  |  Karrier  |  Gyógyszeripar  |  Hirdető/márka  |  Ügynökség  |  Kutatás  |  Mobil  |  E-biznisz  |  Kereskedelem  |  Logisztika  |  DM/Promóció  |  Design  |  Rendezvény  |  Felelősség  |  PR  |  Pénzügy  |  Konferencia  |  Kultúra  |  Oktatás  |  Pályázati projekt  |  Üzlet  |  Környezet  |  Támogatás  |  Digitalizáció  |  Energia  |  Technológia  |  Statisztika  |  Építőipar  |  Élelmiszeripar  |  Mezőgazdaság  |  Ingatlan  |  Egyéb  |  Outdoor/indoor  |  Idegenforgalom  |  Szponzoráció  |  Média  |  Járműipar  |  Tőzsde  | 

TÖLTSE FEL!
Küldjön nekünk Ön is sajtóközleményeket, melyeket ellenőrzés után ingyenesen megjelenítünk! A feltöltéshez regisztráció szükséges, ami szintén ingyenes!




Kaspersky Lab | MOL | E.On | BDO | Tesco | NAV | SPAR | Volkswagen | Continental | Lidl | ingatlan | Wizz Air | Lufthansa | GVH | Telenor | BMW | Huawei | ABB | LG | METRO | Románia | Bosch | Telekom | Suzuki