SAJTÓKÖZLEMÉNYEK | Technológia | 5 éven belül minket is leválthat egy robot?


Metropolitan Egyetem: 5 éven belül minket is leválthat egy robot?
2017-10-16 12:13 | Noguchi



Rövidtávon a robotok elvehetik a munkahelyek 5 százalékát, miközben az álláskeresés is egyre inkább a mobilfelületre terelődik át.

Az aktív munkavállalók 75 százalékát 2020-ra a digitális világban otthonosan mozgó Y-generáció tagjai teszik majd ki, akiknek természetes a projektjellegű munkavállalás. Mindeközben a magyar egyetemisták háromnegyede lehetségesnek tartja, hogy 5 év múlva már nem a jelenleg választott szakmájában fog dolgozni. A Profession.hu toborzási szakértője és a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) docense szerint éppen ezért a szakmai sikerhez ma már nem a lexikális tudás bővítésére, hanem elsősorban speciális készségek és kompetenciák fejlesztése van szükség.

A következő tíz évben az Egyesült Államokban több mint 6 millió kiskereskedelmi dolgozót, az alkalmazotti kör 38 százalékát fogja várhatóan leváltani a robotizálás és a nagyfokú digitalizáció - mutat rá az Cornerstone Capital Group 2017-es kutatása. A Világgazdasági Fórum (WEF) elemzése szerint a következő évtizedben a munkaerő-piaci érvényesüléshez nélkülözhetetlen készségek közé tartozik a komplex problémamegoldó képesség, a kognitív rugalmasság, a kreativitás, a csapatmunka, az érzelmi intelligencia és a kritikai gondolkodás.

A tudás csak adott pillanatban értékes

Dr. Király Zsolt, a METU egyetemi docense szerint a jelenleg is zajló negyedik ipari forradalom eredményeként teljes ágazatok tűnnek el, ezáltal szakmák és pozíciók válnak feleslegessé. "Egy ilyen dinamikusan változó világban az egyén tudása gyorsan elveszíti az értékét, emiatt a szakmai ismereteknél ma már sokkal fontosabb az önálló tanulás és fejlődés képessége, valamint az újdonság iránti nyitottság" - hangsúlyozta a szakértő. A METU kutatása szerint a magyar fiatalok harmada kifejezetten stresszesnek éli meg a pályakezdést, mivel bizonytalanok abban, hogy a most megszerzett tudásuk hosszú távon is elegendő lesz-e jövőbeli pozíciójuk betöltéséhez. Az útkeresés jelenleg szinte minden generációt érint, ezért az egyetem saját TEDx-esemény keretében is foglalkozik a témával.

Szoftverek választják ki az ideális munkavállalót?

Míg tíz éve újsághirdetéseken keresztül találtak munkát az emberek, mára az önéletrajz és a személyes interjú szükségességét is megkérdőjelezik az arcfelismerő szoftverek, valamint a humánerőforrás adatbázisokat szűrő alkalmazások. "Az álláshirdetéseket a munkavállalók manapság Facebookon keresik, és az online aktivitásuk alapján ajánlanak nekik megfelelő pozíciókat" - hangsúlyozta Szigeti Nikoletta, a Profession Services üzletágvezetője. A szakértő úgy látja, az álláskeresés egyre inkább a mobilfelületre terelődik, és olyan állandó online interakcióvá válik, amely nem igényel személyes jelenlétet.

Néhány év múlva már az Y-generáción a sor

A Profession Services tapasztalatai szerint az átlagosan 40 évet aktív munkával töltött generációnál 5-6 munkahelyváltás a jellemző, a most pályakezdő fiatalok számára azonban már természetessé vált a projektjellegű munkavállalás. A munkaadók számára is kihívás megfelelő tudást, fejlődési lehetőséget, jövőképet biztosítani az ügynevezett "job hopper" Y-generáció számára, melynek tagjai az eddigi tapasztalatok alapján 2-3 évente munkahelyet váltanak. A digitalizálódás a legkeresettebb szakmák szintjén is egyértelműen kirajzolódik, hiszen a cégek az IT-fejlesztők és üzemeltetők, a gépész- és villamosmérnökök, valamint a digitális marketingesek iránt érdeklődnek a leginkább.

A munkaerőhiány és a tehetséges munkaerő iránt kereslet magával hozta a munkáltatói márkaépítést, mivel a munkaadónak már élményt és elköteleződést kell biztosítania a munkavállaló számára. "A munkavállalói élmény ma már ugyanolyan fontos, mint a szolgáltatások és termékek kapcsán a vásárlói illetve ügyfélélmény" - véli Dr. Király Zsolt. "A nemzetközi statisztikák alapján 2020-ra az aktív munkavállalók jelentős többsége már az Y-generációból kerül ki, így kulcskérdéssé vált, hogyan tarthatják meg a cégek a tehetséges munkaerőt 2-3 évnél tovább."







TOVÁBBI ANYAGOK EBBŐL A KATEGÓRIÁBÓL







-tól   -ig
Internet  |  Légi ipar  |  Gazdasági Jog  |  Karrier  |  Gyógyszeripar  |  Hirdető/márka  |  Ügynökség  |  Kutatás  |  Mobil  |  E-biznisz  |  Kereskedelem  |  Logisztika  |  DM/Promóció  |  Design  |  Rendezvény  |  Felelősség  |  PR  |  Pénzügy  |  Konferencia  |  Kultúra  |  Oktatás  |  Pályázati projekt  |  Üzlet  |  Környezet  |  Támogatás  |  Digitalizáció  |  Energia  |  Technológia  |  Statisztika  |  Építőipar  |  Élelmiszeripar  |  Mezőgazdaság  |  Ingatlan  |  Egyéb  |  Outdoor/indoor  |  Idegenforgalom  |  Szponzoráció  |  Média  |  Járműipar  |  Tőzsde  | 

TÖLTSE FEL!
Küldjön nekünk Ön is sajtóközleményeket, melyeket ellenőrzés után ingyenesen megjelenítünk! A feltöltéshez regisztráció szükséges, ami szintén ingyenes!