SAJTÓKÖZLEMÉNYEK | Környezet | Az aludobozok szelektálás a környezetünkért


Returpack Kft.: Az aludobozok szelektálás a környezetünkért
2017-05-16 09:33 | Premier Kommunikacios Iroda



A magyarok 41%-a büszke rá, hogy környezettudatos és példát mutathat az aludobozok szelektálásával.

Magyarországon évente 300-450 millió üdítős- és sörös aludobozt gyűjtenek szelektíven, és ebből mintegy 100 millió darabot már az ország 200 pontján elérhető aludoboz-visszagyűjtő automatákba dobnak be. Az automatahasználók 41%-a azért választja a szelektív gyűjtésnek ezt a formáját, mert környezettudatosan szeretne élni, 46%-ukat viszont inkább a dobozokért kapott pénz motiválja. Tízből nyolc szelektáló kifejezetten büszke arra, hogy másnak is példát mutathat és csökkentheti a környezetterhelést - derül ki a visszagyűjtő automatákat üzemeltető Returpack Kft. felméréséből.

Sok aludobozt használunk, de keveset szelektálunk

Nagyfokú kényelem jellemzi a magyar lakosságot az aludobozok használata és szelektív gyűjtése terén. A magyarok például az elfogyasztott sörök 60%-át aludobozban vásárolják meg, ugyanakkor az aludobozok mindössze 30-50%-át gyűjtik vissza szelektíven. Európa legtöbb országában fordított a helyzet: a sörök mindössze 30-40%-át vásárolják a fogyasztók aludobozban, és a feleslegessé vált, értékes alumínium 60, egyes országokban 70%-át is szelektíven gyűjtik. Magyarországon ezen a helyzeten igyekszik változtatni a 200 automatából álló aludoboz visszagyűjtő hálózat, amely egyre nagyobb népszerűségnek örvend a lakosság körében.

Még nem automatikusan szelektálunk, de már fontos a környezetvédelem

A Returpack Környezetvédelmi Kft. legfrissebb, 5 helyszínen, mintegy 600 fő megkérdezésével végzett felmérése szerint az aludoboz visszagyűjtő automatákat használók motivációi és gyűjtési szokásai is eltérők.

Habár a szelektálók mintegy fele (46%) az anyagiakat jelölte meg elsődleges motivációs tényezőként az aludobozok szelektív gyűjtésében, közel ugyanennyien (41%) vannak azok, aki tudatosan, a környezet védelméért választották, hogy az értékes alapanyagot automatákkal gyűjtik vissza.

Rendszeresen szelektálunk

A felmérés adatai szerint a szorgalmas aludoboz visszagyűjtők 34%-a havonta vagy néhány hetente, 23%-uk pedig minden héten felkeresi a visszagyűjtő automatákat. Egy-egy ilyen látogatás alkalmával a szelektálók 46%-a 10-50 db aludoboztól szabadul meg környezetbarát módon. Ez azt mutatja, hogy a legtöbben otthon összegyűjtenek egy nagyobb mennyiségű alumíniumdobozt és ezt követően viszik azokat vissza az automatákhoz.

"Az aludoboz visszagyűjtő automata hálózat nem titkolt célja az anyagi motiváció - hiszen a visszagyűjtésért cserébe dobozonként néhány forint jár a visszaváltónak - de a rendszer végső célja mégis a lakosság környezettudatosságának növelése. A környezettudatos gondolkodás itthon még ugyan gyerekcipőben jár, de a tapasztalatunk és a visszajelzések azt mutatják, hogy az emberek egyre fontosabbnak tartják a környezetvédelem ügyét" - mondta el Duma László a Returpack Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzátette: "Szemléletformáló és edukációs programjainkkal mi is a környezetvédelmi szemléletváltáshoz kívánunk hozzájárulni és azt hangsúlyozzuk, hogy a hulladék érték, mind az egyén, mind a környezet, mind pedig a gazdaság szereplői számára".

Három hét alatt 21.000 visszagyűjtött aludoboz: a kulcs a szemléletformálás

A környezetvédelem és az integrált hulladékgazdálkodás témájával már egészen fiatal korban találkozhatnak a gyerekek, hiszen iskolai tananyag. Ezt kiegészítendő, számos informális kezdeményezés is foglalkozik a kérdéssel, mint például a "Dobd be magad!" edukációs kampány is, amely a közösségi médiában futó nyereményjátékokkal próbálja ösztönzi a huszonéveseket az aludobozok visszagyűjtésre és egyúttal felhívja a figyelmüket arra, hogy az alumínium értékes másodnyersanyag, mivel szelektív gyűjtése és újrahasznosítása révén 95%-kal kevesebb energiával gyárthatunk újra aludobozt, ami 60 napon belül újra a polcokra kerülhet. A kampány idei első, három hetes szakaszában több mint 21.000 db aludobozt gyűjtöttek a játékosok.

A környezettudatosságnak akár közösségformáló ereje is lehet

Hasonló kezdeményezés a Sulidoboz kampány, melynek keretében a szülők mutathatnak példát a gyerekeknek azáltal, hogy visszagyűjtik a kihelyezett automatákba az aludobozokat, a kapott bónnal pedig egy webes felületen megjelölhetik, hogy melyik oktatási intézményt szeretnék támogatni azzal a pénzzel, amit a dobozért kaptak volna. Szociális jellegű kezdeményezéseket azonban maguk a gyűjtők is sokszor indítanak, és az automatákból kapott forintokat a környezetükben élő rászorulók segítésére fordítják. Van például olyan munkahelyi közösség, amely kollégájuk beteg gyermekét, míg olyan lakóközösség is, amely egy-egy idős tagját támogatja az aludoboz visszagyűjtése révén.







TOVÁBBI ANYAGOK EBBŐL A KATEGÓRIÁBÓL







-tól   -ig
Internet  |  Légi ipar  |  Gazdasági Jog  |  Karrier  |  Gyógyszeripar  |  Hirdető/márka  |  Ügynökség  |  Kutatás  |  Mobil  |  E-biznisz  |  Kereskedelem  |  Logisztika  |  DM/Promóció  |  Design  |  Rendezvény  |  Felelősség  |  PR  |  Pénzügy  |  Konferencia  |  Kultúra  |  Oktatás  |  Pályázati projekt  |  Üzlet  |  Környezet  |  Támogatás  |  Digitalizáció  |  Energia  |  Technológia  |  Statisztika  |  Építőipar  |  Élelmiszeripar  |  Mezőgazdaság  |  Ingatlan  |  Egyéb  |  Outdoor/indoor  |  Idegenforgalom  |  Szponzoráció  |  Média  |  Járműipar  | 

TÖLTSE FEL!
Küldjön nekünk Ön is sajtóközleményeket, melyeket ellenőrzés után ingyenesen megjelenítünk! A feltöltéshez regisztráció szükséges, ami szintén ingyenes!